tirsdag 17. mars 2020

Måtte forlate legekontoret


Korona-tider

Det er rare tider vi har gått inn i nå. Korona-viruset sprer seg i rekord fart. Jeg er bare en av få som er hjemme med barn i denne tiden ettersom skoler og barnehager er stengt for å hindre smitte. Det er usikkerrt hvor lenge det vil holdes stengt men ihvertfall frem til 26.mars. Jeg hadde aldri sett for meg tilstander som vi ser idag. Enkelte folk hamstrer, slåss, spytter på helsepersonell, bryter seg inn på legekontoret osv. De blir rett og slett irrasjonelle og på mange måter skremmende ovenfor andre og skaper økt frykt blant folk. Det er trist.

Selv holder vi oss hjemme, bortsett fra mannen som må jobbe. Vi går ikke unødvendig på butikk, vi holder oss til ukeshandle som vi alltid har gjort. Vi prøver å holde roen så godt vi kan. 

Som gravid skal jeg på kontroller og diverse som er helt nødvendig . Idag hadde jeg time for glukosebelastning og ta blodprøver og evt sprøyte med ferdiglagde anti-rhesus antistoffer hvis fosteret er rhesus-positivt, motsatt av meg altså. Jeg stiller opp på legekontoret, blir møtte av personell med maske og vernebriller. Jeg får spørsmål om jeg har symptomer som hoste, feber, vond hals. Jeg svarer at jeg har litt hoste, men ingen andre symptomer. Jeg blir bedt om å forlate umiddelbart og får snakke med legen på telefon i bilen. Jeg får ikke komme inn å ta prøvene før jeg er symptomfri og vært frisk i en dag. Prøvene jeg skal ta må tas innen 3 uker, så håper jeg symptomfri innen da. Det hele var en rar opplevelse. Det virker som helsepersonell skjermer seg selv, slik at de kan hjelpe de som virkelig trenger. Og det forstår jeg. Men det er uansett litt frustrerende å ikke vite hvordan svangerskaps oppfølging vil foregå fremover. Men vi får bare ta en dag av gangen og be om at skal ta slutt.



Ellers er det meg og Eva som tuster hjemme. Det er nok litt kjedelig for ho å ikke ha noen barn å leke med. Men vi gjør så godt vi kan å finne på ting å gjøre. Ho er heldigvis glad i alt inkludert husarbeid 😅

Bevar roen og ta godt vare på dere selv! 

- Connie - 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar