torsdag 26. mars 2020

Uke 2 hjemme


Hei igjen dere! Hvordan går det?

Nå er det 2 uker siden barnehager og skoler ble stengt pga fare for smitte av korona-viruset. Dette er tiltak som ble innført for å sinke smitte blant befolkningen. Nå er perioden forlenget til over påske. Det blir spennende å se hvordan dette vil utvikle seg, men jeg vil tror at på et tidspunkt blir vi nødt til å eksponere befolkningen for smitte. Men akkurat er det bra at de tiltak som er satt inn er der til vi har utstyr og helsepersonell til å ta imot en evt. større bølge. 

Her hjemme prøver vi fortsatt å holde på gode rutiner i hverdagen. Men jeg merker på Eva at ho savner andre. Men farmor og farfar var på besøk her om dagen med en gåbil med tilhenger til ho. Dette var veldig stas. Ho er spesielt glad i farfar eller fafa som ho kaller han. Det hjelper nå som godværet har kommet og vi bruker mye tid ute, på lekeplass, i skogen, på fotballbanen og hjemme i hagen. Vi har satt opp trampolinen og det var veldig gøy, men tror ho syns jeg er litt kjip som ikke kan hoppe med ho akkurat nå, det er vanskelig å forstå. 

Men vi merker stor bedring i språkutviklingen hennes, ho har vært litt treg i språket, men nå blomstrer det veldig. Det er veldig gøy i " late som om" lek. Det er familiemiddag og doktor/pasient lek som er det store nå. 


Jeg bestilte frøpakker fra solhatt.no


Idag var vi ute å sådde litt. Er alltid gøy å så på vårparten, selv om jeg ikke aner hva jeg holder på med. Men hva er det vi sier "learning by doing". Jeg har alltid likt hagearbeid, men har ikke brukt mye tid på å sette meg inn i verken vekst eller vedlikehold. Jeg må kanskje bruke tiden til det nå.


Eva fikk være med å spa jord og så frø, men stort 
sett sto ho bak ryggen min kastet jord veggimellom.


Så hva har jeg plantet?

Reddik
Chili
Vårløk
Squash
Salat
Spinat

Jeg har foreløpig sådd de inne, om det er riktig er jeg ikke helt 
sikker på men nå prøver jeg. Gulrot venter jeg med til å får satt opp pallekarmene ute, de kunne visst sås rett ut. Jeg var så heldig å få pallekarm av vår gode nabo.

Blir spennende å følge med på spiringen nå, er ikke sikkert jeg får til alt, men 
sånn er det jo litt år til år,

Så hva finner nå du på hjemme om dagen?
Jeg skal blir bedre til å kultivere gode vaner som jeg har ønsket å blir bedre på som f.eks brødbakst og husarbeid. 

Ønsker dere alt godt!

- Connie - 





2 kommentarer: