lørdag 28. desember 2019

Skape rutiner



Man vet jo at gode rutiner skal til for å skape gode dager. Men det hender at rutinene sklir ut. Det skaper jo ofter frustrasjon. Her i hjemme prøver vi å holde gode måltidsrutiner, det har ikke vært så enkelt å holde nå i jula og det har blitt litt småspising mellom måltidene. Jeg og gubben har vært veldig dårlige på gode måltidsrutiner før vi fikk barn. Ofte ble til at vi bare spiste når vi var sultne og oftest var det kun rundt middagstider. Nå som vi har fått ei veldig småspist jente, må vi være nøye med å holde på faste måltidsrutiner og ikke småspise i mellom disse. Da ender det opp med at jentungen ikke orker å spise til neste måltidet igjen. Til tross for at ho hadde høy fødselsvekt har vi slitt en del med å få ho opp i vekt spesielt det første leveåret.


En tingene jeg gjør for å holde på rutinene er feks. dekke på til frokost før jeg legger meg, da er det bare å hente ut maten på morgenen. Dette har hjulpet veldig, siden jeg ikke er en morgenperson i det hele tatt. 
Mannen min har dessverre ikke deltatt på disse frokostene enda, men det er work in progress. Men det er viktig for meg å skape disse gode måltidsrutinene for jenta mi. 
Og jeg er jo selv oppvokst med frokostbord, og det er koselig og sosialt. 

Som foreldre er det mange rutiner som man må endre på for å være gode rollemodeller for barna. Slik at de også danne gode grunnlag for gode rutiner. 

Hvordan er det med dere og rutiner? 

- Connie - 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar