lørdag 11. april 2020


Daddelmarsipan 

Hei, i kveld vil jeg dele med dere en enkel, sunn og ikke minst supersunn påskegodt oppskrift. For hva er vel påska uten påskemarsipan!! Vann i munnen!
Jeg ELSKER marsipan. Men siden jeg må passe litt ekstra på vekta nå som gravid, blir det hjemmelagd marsipan, og denne oppskriften kan FAKTISK konkurrere med kjøpemarsipan. Den er såå god, ofte må man jo late som om sunnere alternativ ee gode bare for å føle seg bedre, eller kanskje det bare er meg som gjør det, men mye av såkalt sunnere mat er ikke godt. Haha, er nok bare meg som er innbarka karbo-junkie. Men uansett tror jeg man blir vant til og kan lære å like sunnere alternativer med tiden, det er som med barna, vi sier at de må smake noe minst 14 ganger før de liker noe. Om det faktisk er noe fakta bak denne påstanden vet jeg ikke. Men jeg tror absolutt at man kan venne seg til nye smaker.

Men tilbake til disse nydelig marsipan kulene!


Slik lager jeg de: (litt på slump) 

100g mandelmel 
200g stenfrie dadler (gjerne økologiske) 
Evt. Litt vann
Sjokolade hvis du vil! 

Først koker jeg opp litt vann og legger dadlene til bløt i ca 10min.
Så heller jeg av vannet og moser dadlene til pure med stavmikser. Blander så daddelpureen med mandelmelet, elter/kna til de blir formbare og fin i konsistensen, ikke for bløte og ikke for tørre. Tilsett litt mer mandelmel hvis den er bløte eller bittelitt vann hvis den er tørr. 
Lag kuler eller andre former du måtte ønske. Smelt evt. sjokolade til å dynke de i. Jeg bruke laktosefri(melkefri) sjokolade. 


Namnam. Eva elsket de! 
"nam mamma, mer kake!" 

Og ja 2-åringen forsynte seg godt før mamma rakk og gjemme de bort! 

Det skal ikke skorte på påskekosen, må bare ha litt sunnere alternativ. 

Ha en fortreffelig påskeaften! 

- Connie - 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar