lørdag 18. april 2020

Hvor mye klær trenger egentlig ett barn?



Ettersom vi driver å rydder i huset for å gjør klar til oppussing, har jeg gjentatte ganger kommet forbi en haug, en kasse eller pose med klær til Eva. Jeg har gjentatte ganger tenkt at jeg må få tatt en gjennomgang av tøyet hennes. Hun har vært så heldig å arve masse tøy og som vi skal ha videre til lillesøster. Og etter uker med tanken på å gjør det til jeg faktisk setter igang, innser jeg hvor mye tøy denne lille jenta på 2,5år har. Jeg åpner skapet hennes og tar en titt. Det ser ikke så mye ut, men når jeg tenker over hvor mye av tøyet ho faktisk bruker så vil jeg si kanskje 1/3 del.


Da er det faktisk 2/3 som ikke kommer til å bli brukt og blir hengende til det er for smått og blir lagt vekk til neste ungen, der prosessen gjentar seg. 

Igjen spør jeg meg selv hvor mye klær trenger egentlig ett barn? 

Svaret er vel ganske individuelt, noen barn er eksperter på gris (jeg har god erfaring fra barnehage på det området). Det er forskjellig på barn, jeg hadde ett barn i barnehagen en gang, og den ungen klarte å bli søkkvåt og sølebrun, selv på den tørreste dagen. Mitt barn kan grise godt ho og, men stort sett blir ho mest svart fordi jeg har vært lat og ikke giddet å ta på ho smekke. 

Også er det faktor med klesvask. Jeg vaske tøy ca. annenhver dag og da har en stort sett klær tilgjengelig hele tiden. Det var kun når hun var baby jeg ikke hadde nok bodyer, da ho var en ekstrem gulper. 



Jeg har sortert arve tøy som Eva kan ta i bruk med tiden. Da valgte jeg å beholde ca 5 av hvert plagg. Neste str ho skal begynne på ligger øverst i en smartboks, da kan jeg ta fra toppen av. Jeg tror jeg har plagg til ho skal begynne på skolen. 

Syns du 5 plagg er lite? 
Jeg tok utgangspunkt i at vi kommer nok til å kjøpe noe nytt og at ho muligens får noe nytt i gaver også, og vipps så har man en god mengde tøy likevel.


Så gidder jeg virkelig å ha så mye tøy liggende som mest sannsynlig blir liggende til den dagen det er for smått og ingen av mine kommer til å få brukt det? 

Nei. 
Less is more, lærte jeg av min dramalærer da jeg gikk på vgs, og det er jo helt sant. Med mindre ting i hus, blir det også mindre husarbeid, man får det ryddigere og renere. 
Man slipper å tenke på alt man burde ryddet på og kan heller nyte tiden når barna har lagt seg. Det vil ihvertfall jeg. 

Hvordan er det hjemme hos dere, hvor mye tøy har deres barn? 

- Connie - 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar