mandag 29. juni 2020

Jeg er en flaskemamma

Mamming før amming! 

Da jeg gikk gravid første gang hadde jeg ingen andre planer enn å amme. Jeg visst jo at enkelte babyen fikk erstatning, men hvor utbredt det var visste jeg ikke og hvor trøblete det var å få til amming. Vi strevde fra første stund. Og det var vondt for alle. På barsel ble Eva omtrent presset til brystet med tvang av barnepleierene og ble sår rundt hele ansiktet. Jeg følte meg fullstendig mislykket fra første stund, det kunne da ikke være så vanskelig å få ammet den lille babyen. Men vi prøvde og prøvde. Hver gang jeg la henne til brystet begynt bare å vræle. Så begynte jeg å pumpe meg. Pumping og flaskemating gikk omhverandre dagen lang. Det var omtrent det eneste jeg gjorde, så fort jeg hadde matet henne måtte jeg å pumpe til neste måltid. Det ble et jag og kamp med tiden, hele tiden...  Kosen forsvant og jeg klarte ikke å nyte den lille jenta mi. Etter 6uker med styr sa jeg stopp, nå er det nok og vi begynte for fullt med erstatning. Det var en drøm. Jeg kunne kose meg med Eva og jeg kom meg fort ut av en begynnende depresjon som kunne har blitt betraktelig ille hvis jeg hadde forsøkt å fortsette med ammajaget. Jeg begynte på antidepressiva igjen og familielivet, barseltiden og alt ble mye bedre.

Spennende å utforske flasker. 


Denne gang er jeg forberet. Nettopp pga. at jeg har slitt med angst og depresjon ee jeg ekstra utsatt for fødselsdepresjon ifølge min jordmor så denne gangen støttet hun meg fullt ut med å droppe amming og heller begynne på medisiner igjen. Det er godt å føle seg forstått endelig. Og som andregangsmor er man litt utrustet og vet hva man går til. Jeg ser frem til å nyte tiden med min lille snupp og Eva. Det er en fantastisk tid i vente.





Idag har jeg gått igjennom alle flaskene etter Eva. En ting jeg har lært er at babyer har flaskepreferanser. De liker noen fremfor andre. Det var et styr til tider å finne flasker som Eva ville godta. Jeg har derfor ikke kjøpt noen nye til babyen denne gang, vi har endel ulike typer som babyen kan prøver og finne ut av. Men jeg har valgt å kjøpe nye tuter bare, til de flaskene Eva likte ihvertfall så får vi se hvilkne lillesøster foretrekker. Tenk at babyer allerede har preferanser fra starten av, det er jo helt utrolig. 

Amming er flott, men ikke til en hver pris. Og man er ikke en dårligere mamma fordi man velger det bort. Mange syns det er egoistisk å velge bort amming. Det var ikke lett første gang. Men denne gang vet jeg at jeg er like god som enhver mamma som ammer sitt barn, vi vil alle det beste for barna våre. Og hos oss et det nettopp å ikke amme. Jeg er glad min mann er helt på lag og ser frem til å flaskemate han og. Han det det er godt med kosen og den tilknytningen han og kan få av flaskemating. 

Vi gleder oss veldig nå! 

- Connie - 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar